ErikaVeltheim

Näkökulmia yksityisautoilun puolesta

Autoilijoita pyritään kurittamaan kovalla kädellä ilmastonmuutokseen vedoten. Viimeisimpänä hullutuksena on väläytelty autokannan muuttamista lyhyellä aikavälillä sähköautoiksi, mikä olisi todellisuudessa varsinainen epäekoteko. On muistettava, että Suomen osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on vain reilun promillen. Liikenteen osuus tästä on noin 25%, josta yksityisautoilu aiheuttaa vain osan. Ilmastonmuutos kuulostaakin lähinnä tekosyyltä kiusata suomalaista autoilijaa.

Autoilun vaikeuttaminen ja hintojen nostaminen vaikuttavat niin teollisuuteen kuin tavallisen ihmisen elämään. Työmatkaliikenteen lisäksi yksityisautoilu helpottaa monen suomalaisen arkea, erityisesti perheellisten. Vauvakadon vaivatessa tuleekin autoilukeskustelussa huomioida myös sen perhepoliittinen puoli. Kauppamatka on huomattavasti helpompi tehdä autolla kulkien kuin kävellen tai julkisissa lasten kanssa ostoskasseja raahaten. Varsinkin jos kauppaan on matkaa 10 kilometriä ja julkisesta liikenteestä on kylällä kuultu vain villejä huhuja.

Logistisia haasteita perheille aiheuttaa myös se, että vanhempien tarvitsee työmatkan lisäksi kuljettaa lapsia hoitoon, kouluun, harrastuksiin ja muihin menoihin. Työmatkan kestoon eri pysähdyksineen voi tulla merkittäväkin ero riippuen siitä tekeekö sen autolla vai julkisella liikenteellä, jos sellainen on edes vaihtoehtona. Pienikin ero matka-ajassa tarkoittaa lisää vapaa-aikaa. Lapselle on merkityksellistä, onko hän hoidossa tai koulussa matkoineen yhdeksän vai kymmenen tuntia päivässä. Mahdollisimman sujuva kulkeminen ja arki lisäävät vanhemmankin hyvinvointia ja jaksamista. Autoilu voi olla jopa kynnyskysymys perhesuunnittelua tehtäessä.

Sujuva kulkeminen vaikuttaa myös siihen, missä ihmiset matkustavat ja asuvat. Yksityisautoilun kallistuminen ja huonokuntoiset tiet ovat osasyyllisiä maaseutujen autioitumiseen. Kaupungissa asuminenkaan ei tarkoita suoraan sitä, ettei autolle olisi tarvetta. Kaupunkilainenkin voi työskennellä kauempana, lapsi ei välttämättä ole saanut lähintä hoitopaikkaa tai yrittäminen ja sukulaisissa käyminen vaativat autoilua. Lisäksi on niitä, jotka eivät oman tai perheenjäsenensä terveydentilan vuoksi pysty käyttämään julkista liikennettä. He ovat usein pienituloisia ja esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivälle julkisen liikenteen käyttö tai keskustassa jalan kulkeminen voivat olla mahdottomuus. Autoilu voi tarjota ainoan keinon päästä tapaamaan ystäviä ja perhettä. Näillä ihmisillä ei useinkaan ole varaa maksaa lisää polttoaineesta, saati vaihtaa autoaan Teslaan poliitikkojen päähänpistojen myötä.

Auto tarvitsee myös pysäköidä. Parkkipaikkojen kalleus ja niukkuus ajavat ihmiset erilaisiin ratkaisuihin. Riittävien parkkipaikkojen puuttuessa auto pysäköidään ohjeiden vastaisesti, mikä aiheuttaa ongelmia. Asiointimatkoilla valitaan keskustan sijaan ostospaikaksi kauempana oleva keskittymä, mikä haastaa keskustan kivijalkakauppoja. Yrittäjällä tai työntekijällä ei aina ole vaihtoehtoja pysäköinnin suhteen. Kasvukeskusten keskustoissa päivän pysäköintimaksu voi viedä merkittävän tuntuisen osan palkasta.

Ja kyllä, jalankulussa on terveyshyötynsä ja julkinen liikenne voi myös olla oiva matkustusmuoto. Nämä eivät vain aina ole vaihtoehtoina ja silloinkin kun ovat, pidän tärkeänä yksilön valinnanvapautta kulkemistavan suhteen. Autoilu on myös mukava harrastus ja Suomesta on väkilukuunsa nähden kasvanut paljon maailmanluokan moottoriurheilijoita. Tästä meidän tulisi olla ylpeitä. On sulaa ilkeyttä syyllistää suomalaisia autoilusta samalla kun 15 suurinta laivaa aiheuttaa enemmän päästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä. Turvataan suomalaisille autoilurauha ja mietitään vaikuttavampia ratkaisuja ilmastokysymyksiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Autoilua on aina verotettu Suomessa liikaa jo ennen tietoa ilmastonmuutoksesta.

Käyttäjän Luakso kuva
Anton Laakso

Tämä "15 laivaa=kaikki autot"-juttu liittyy typpi- ja rikkipäästöihin, ei hiilidioksidipäästöihin.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Lupaako perussuomalaiset puolueena (Sinä) poistaa autoveron ja polttoaineveron? Ja pitää niistä vaatimuksesta kiinni hallitusneuvotteluissa?

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Vaikka en olekkaan yksityisautoilun suurin ystävä niin järkytin kuullessani, miten bensiiniautoista tulisi siirtyä sähköautoihin. Mielestäni ne ovat liian jyrkkiä, radikaaleja ja tulevat vastaan liian nopeasti, tästä syystä monilla ihmisillä nousi niskakarvat pystyyn kuullessaan että bensiiniautot aiotaan kieltää ehkä kymmenen tai viidenvuoden sisään. Sensijaan laskeutuminen kestävään kehitykseen tulisi olla loivempaa, pehmeämpää ja ottaa paremmin huomioon yksilön tarpeet. Ensinnäkin kaikki eivät asu kaupungeissa, kaikille joukkoliikenne ei ole sopiva ratkaisu, eikä kaikilla ole edes saavutettavissa julkista liikennettä. Ja viimevuosina huolestuttava suunta on ollut julkisen liikenteen alasajo - linjoja on lakkaitettu ja asikkaat vähentyneet hintojen noustessa. Suomalaisilla on surkea ostovoima. Me tarvitsemme monipuolisia kulkumuotja edelleen jatkossakin Suomeen. Silti kehitys fossiilista polttoainetta käyttävistä bensa-autoista parempaan huomiseen ja ekologisempiin ratkaisuihin on tärkeä ja siihen tulisi vastata jo tänäpäivänä. Sähköautot vain ovat tällä hetekellä vain liian kalliita suurimman osan tarpeisiin nähden eivätkä näin tavallisen kuluttajan saavutettavissa. Siksi asia pitäisi ottaa laajemmassa kaavassa tarkasteltavaksi ja käsiteltäväksi ihmisen poliittisesta puolueesta riippumatta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Autoteollisuus on globaalien suuryhtiöiden harjoittamaa toimintaa. Markkinakysynnän muutokset, osittain suurimpien markkina-alueiden lainsäädännönkin tuloksena tapahtuvat sellaiset, ovat omiaan vaikuttamaan tarjontaan ja tuotekehitykseen. Tämä koskee muun muassa sähköautoja ja niiden yleistymistä.

Suomi pienenä maana ja pienenä markkinana tulee seuraamaan maailman valtavirtaa ja sitä mukaa kuin muualla siirrytään sähköautoihin ja kun niiden ominaisuudet paranevat, hinnat alentuvat j.n.e., suomalaisetkin alkavat niitä enenevässä määrin ostaa. Suomen lainsäädännöllä ei kuitenkaan tule olemaan juuri mitään vaikutusta autoteollisuuden tarjontaan, joten meidän ei täällä kannata sahata omaa jalkaamme, vaan seurata muuta maailmaa tyynen rauhallisesti.

Käyttäjän jjmarjanen kuva
Jari J. Marjanen

Veltheim kaipaa näemmä lisää pysäköintipaikkoja taajamiin ja kerrostalojen pihoille. Hän "unohtaa" mainita, että pysäköintipaikat vievät tilaa asunnoilta sekä sen, että autottomat joutuvat osallistumaan pysäköintipaikkojen kustannuksiin.

Kaupungistuminen on kaikkialla Euroopassa ns. megatrendi, ei pelkästään suomalainen ongelma. Ikäväähän varsinkin Itä- ja Pohjois-Suomen autioituminen on, ja joukkoliikenteen tarjontaa pitäisi palauttaa yli puoluerajain. Syrjäseutujen yksityisautoilutarpeilla ei voi kuitenkaan puolustaa asutuskeskusten (suurten kaupunkien, ajattelen nyt Poria ja sitä suurempia eli 10...12 kaupunkia) yksityisautoilua.

Eivät sähköautotkaan ole ongelmattomia, mutta kysynnän kasvaessa ja valmistusmenetelmien kehittyessä hinnat kyllä laskevat. Olivat ne ensimmäiset matkapuhelimetkin huiman kalliita.

Veltheim näyttää, tosin vain sivulauseessa, koettavan kieltää ilmastonmuutoksen todellisuuden. No, ehkä sillä saa muutaman äänen Perussuomalaisille Pirkanmaan vaalipiiristä.

Toimituksen poiminnat